3. évfolyam
Ezen az évfolyamon (2 osztály) több foglalkozásra került sor, hiszen ettől a tanévtől kezdve már tanulnak a diákok digitális kultúrát, így több ismerettel rendelkeznek a kódolás területén. A foglalkozásokon az osztályok külön-külön is részt vettek
1. foglalkozás:
Cél:
- a meglévő ismeretek felelevenítése
- algoritmikus gondolkodás fejlesztése
- együttműködési készség fejlesztése
- szociális kompetencia fejlesztése
- ritmusérzék fejlesztése
Ezen az évfolyamon is beszélgetéssel kezdtük a foglalkozásokat ráhangolódásként. A gyerekekkel megbeszéltük, hol hasznosak a robotok, milyen foglalkozásokban lehetnek hasznosak, miért, illetve kitértünk arra is, hogy a közelben hol találhatók robotok.
A gyerekek egyik kedvence volt ezen az évfolyamon is a robotos-játék, amit először frontálisan, majd párban végeztek a tanulók.
Ezen az évfolyamon is szeretik a tanulók a zenét, így itt is megpróbáltuk a Musicograma-t, igaz, nehezebbeket, mint az alsóbb évfolyamokon. Annyira tetszett mindenkinek, hogy még pluszban kértek a gyerekek ilyen feladatokat.
Az egyik kedvenc dal a mozgásos tevékenységekkel itt látható:
2. foglalkozás:
Cél:
- algoritmikus gondolkodás fejlesztése
- logika fejlesztése
- a meglévő ismeretek felelevenítése a Beebot robotméhecske irányításával kapcsolatban
- egymás segítése
- szociális kompetencia fejlesztése
- differenciálás
Először egy kiscsigát irányítottak a Snailbot alkalmazásban, ahol 20 küldetést lehet megoldani. Az első küldetéseknél még nem a Beebot irányítógombjai szerint kell irányítani a kiscsigát, így ez nehézséget okozott eleinte a diákoknak. Különös volt számukra az is, hogy a csigának nemcsak a salátákat kellett összegyűjteni, hanem vissza is kellett térnie a kiindulópontra.
Az alkalmazás egy későbbi küldetésétől kezdve már a robotméhecske irányítógombjainak segítségével kell megoldani a feladatot, amivel mindenki tudja virtuálisan gyakorolni Beebot/Bluebot irányítását.
Volt olyan kislány, aki kb. 40 perc alatt megoldotta az összes feladatot.
A foglalkozás 2. részében Fási Erika Lépegető Genially játékának segítségével gyakorolták a tanulók a Beebot használatát. A visszajelzések alapján ezeket a feladatokat könnyűnek találták.
3. - 4. foglalkozás:
Célja:
- algoritmikus gondolkodás fejlesztése
- logika fejlesztése
- szociális kompetencia fejlesztése
- egymás segítése
- differenciálás
A kisgyerekek nagyon szeretik az állatokat, így a kiscsiga után egy kiscicát is irányítottunk. Itt is még piktogramok találhatók, amik segítenek a kódolásban. A Rodocodo alkalmazásban 2 szintet különböztetünk meg: 4-7 éveseknek való kezdő szintet és 8-11 éveseknek a haladó szintet, ahol már függvények is találhatók, illetve ismétléseket is kell használni. A könnyebb szinten kezdtük, mindenki a maga ütemében haladhatott. Volt olyan tanuló aki néhány szintig jutott, míg az egyik kislány már a nehezebb feladatokat oldotta meg a haladó szinten.
Többen a tökéletes megoldásra és a maximális csillagra törekedtek, így az adott szintet többször megoldották.
5. foglalkozás:
Célja:
- blokkprogramozás megismerése
- algoritmikus gondolkodás fejlesztése
- Otto robot megismerése
- angol nyelv gyakorlása
- egymás segítése
- differenciálás
Mivel ezen az évfolyamon a tanulók még nem ismerték a blokkprogramozást, de az eddigit tevékenységeket nagyon ügyesen oldották meg, ezért úgy gondoltuk, hogy megpróbálkozunk egy egyszerű blokkprogramozási felülettel, ahol Otto robotot a farmon kell irányítani.
Természetesen először megbeszéltük, mi is az a blokkprogramozás, hogyan kell a blokkokat egymáshoz tenni, illetve kitértünk az utasításokra is, mivel angol nyelvűek. Az Ottofarmon 10 szintet lehet megoldani ingyenesen.
A gyerekek annyira fogékonyak voltak, hogy a feladatot csak egyszer kellett elmondani, utána már egyedül dolgoztak. Aki elakadt, annak a társa szívesen segített.
A foglalkozás végén Otto robot egy kis bemutatót is tartott.
6. foglalkozás:
Célja:
- logika fejlesztése
- algoritmikus gondolkodás fejlesztése
- CodyColor megismerése
A tanulókkal megismertettük Robyt, aki a CodyColor alkalmazás főszereplője. Megbeszéltük a szabályokat, majd a játék kipróbálása után elkezdődött a verseny. Jó volt látni, hallani a gyerekek örömét, amikor felkerültek az eredményjelző táblára. Nagy sikere volt a játéknak, alig akarták abbahagyni.